drogens vital, kvinde, sollys

D-vitamin til knogler, tænder og muskler og immunsystem

D-vitamin dannes i huden, når vi udsættes for sollys, og vi får derfor størstedelen af vores D-vitaminbehov dækket gennem solens stråler.

D-vitamin til knogler, tænder, muskler og immunsystem

D-vitamin dannes i huden, når vi udsættes for sollys, og vi får derfor størstedelen af vores D-vitaminbehov dækket gennem solens stråler.

Men hvad gør vi så i de mørke vintermåneder?

I norden får vi ikke tilstrækkeligt med D-vitamin fra solens stråler, og det anbefales derfor, at man tager et tilskud at D-vitamin.

Men hvorfor er vitaminet så vigtig for os?

D-vitamin har betydning for mange processer i kroppen og er især vigtigt for knogler og muskler.

D-vitamin bidrager til vedligeholdelse af normale knogler, normale tænder og en normal muskelfunktion.

Ligeledes har det også en betydning for vores immunsystem, da vitaminet bidrager til immunsystemets normale funktion.  

D-vitamin og kalk 

Du har måske hørt, at D-vitamin og kalk ofte omtales sammen i forbindelse med kosttilskud, og det er der en god grund til.

D-vitamin har nemlig betydning for, hvordan kroppen optager kalk i tarmene og bidrager til en normal optagelse og udnyttelse af kalk og fosfat.

Hvis du tager tilskud af kalk, kan det ofte være en god idé også at tage et tilskud af D-vitamin.  

3 tips til mere D-vitamin 

  • Spis fed fisk:
    Fed fisk som sild og laks har et relativt højt indhold af D-vitamin 
  • Nyd solen:
    Husk at komme ud i den friske luft, når solen skinner!
    For når huden kommer i kontakt med solen, dannes D-vitamin helt naturligt. Husk selvfølgelig solbeskyttelse.  
  • Suppler med et dagligt tilskud af D-vitamin
    Specielt i vintermånederne (oktober til april) 

Sundhedsstyrelsen anbefaler at tage et tilskud af D-vitamin i vintermånederne 

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at alle voksne og børn over fire år tager et dagligt tilskud af D-vitamin på 5-10 µg i vinterhalvåret (fra oktober til april),

Det anbefales at børn under fire år får et tilskud på 10 µg D- vitamin hele året rundt.  

For at forebygge fald og knoglebrud hos ældre, anbefales plejehjemsbeboere og ældre over 70 at tage et dagligt tilskud af D-vitamin på 20 µg i kombination med et calciumtilskud på 800-1000 mg året rundt.  

Kilde: Sundhedsstyrelsen

Ønsker du et tilskud af D-vitamin?  

Er du på jagt efter et tilskud af D-vitamin? Så er Drogens Vital D3-vitamin et godt bud og kosttilskuddet er ovenikøbet baseret på et vegetabilsk D-vitamin, som er udvundet fra alger.